Wednesday, August 12, 2009

Robot/Boneka sang Kapitalis

Keras hatinya,
Sekeras aloi yang ditempa,
Padat...
Padu...
Utuh...
Kukuh...
Tahan selamanya,
Dijamin!!!

Kuat kudratnya,
Tumbang kerbau seekor,
Tak mampu menahan tenaganya,
Kuat...
Hebat...
Tegap...
Mantap...
Tahan selamanya,
Dijamin!!!

Geliga mindanya,
Lebih pintar dari super komputer,
Tak tercapai dek akal biasa,
Cergas...
Bijak...
Pandai...
Intelek...
Tahan selamanya,
Dijamin!!!

Itu kata mereka,
Petualang disebalik boneka ciptaan,
Berkulitkan insan,
Berhatikan hawa,
Bertauhidkan ringgit,
Namun,
Sehebat manapun,
Sekuat manapun,
Sebijak manapun,
Sekukuh manapun,
Segagah manapun,
Boneka ciptaan itu,
Ditutup suisnya,
Kaku keras,
Hampa tak berjiwa,
Sia-sia.....

9 comments:

  1. hebat hanya di duniawi...
    percumakah ia diberi...
    sehingga alpa menguasai...
    apabila ia dipadamkan...
    terjerumuslah dilembah ngeri...
    akhirnya hanya tinggal mimpi...
    kerana didalam realiti...
    engkau telah "mati"...

    ReplyDelete
  2. aloi! aloi! aloi! bukan nurul asyiqin!

    ReplyDelete
  3. keras kah aloy?....:-D

    nasib baik aku bukan boneka...hehehe

    ReplyDelete
  4. dhamah-dalam...dalam...

    bias-owh...ye ke?aku salah la ni...

    aloy-credit 2...

    patung-mungkin keras...pasti ke?

    ReplyDelete
  5. aku sedang kumpul yang bergelumang dalam saraf untuk tulis sesuatu yang mampu buat aku senyum sendiri. masih tak dapat. damn!

    ReplyDelete
  6. keras cam aloy...tengok cam lembut jer...hahaha

    ReplyDelete
  7. addy-aku pon same la kat sini...

    xxx malaya-luar lembut dalam keras...

    ReplyDelete
  8. kadang2 robot nie xtutup suis pun akan sangkut2 jika mekanikal nya x diletakkn minyak pelincir...tp yg aku tgk dh brkarat pun still xnak letak....org bg free minyk pun xnak...mcm maner?

    ReplyDelete